Aminosyrer for fritidsidrettsutøvere – bedre enn en liten biff?

“Hva gjør glutamin? Med et ord – muskelvekst!”, “For en betydelig økning i ytelsen – ikke bare i sportshaller og treningssentre, men også i sengen” – reklame for kostholdstilskudd med aminosyrer gir store forhåpninger for idrettsutøvere.

Reklamen gir inntrykk av at visse individuelle aminosyrer må tilføres i målrettede mengder. Idrettsutøvere konsumerer ofte store mengder protein uansett. Derfor tilføres de også tilstrekkelig med byggesteinene til proteiner, aminosyrene.

Det annonseres mest essensielle aminosyrer. Disse må tas med maten fordi kroppen ikke kan lage dem. Men selv de semi-essensielle, så betinget essensielle, aminosyrene markedsføres. Dette er kroppene selv. I noen situasjoner, f.eks. etter en muskelskade kan det hende at dette beløpet ikke er tilstrekkelig. At normale matvarer som meieriprodukter, kjøtt, fisk, belgfrukter og nøtter i denne situasjonen er tilstrekkelige som en aminosyrekilde, skjules ofte fra leverandørene.

I en anstrengende trening eller konkurranse er innholdet av visse aminosyrer, som f.eks. Glutamin fra. Denne naturlige prosessen brukes som begrunnelse for at da er kosttilskudd nødvendig.

Hva skal jeg se etter når jeg bruker aminosyreprodukter?

Selv som idrettsutøver med høy ytelse, kan du enkelt dekke det økte proteinbehovet ditt med vanlig mat. Aktuelle studier antyder at proteinrik mat kan levere alle aminosyrer i tilstrekkelige mengder.

For høyt, langvarig forbruk av individuelle aminosyrer kan i noen tilfeller føre til bivirkninger: For eksempel må du forvente kvalme, oppkast og diaré. Økt kalsium skilles ut via urinen. Dette kan være en bekymring for deg, hvis du tar opp lite kalsium, fordi du z. B. motvillig til å drikke melk eller spise ost. Det er også ugunstig at inntak av store mengder av visse aminosyrer kan blokkere absorpsjonen av andre essensielle aminosyrer i kroppen din.

Hva er aminosyrer?

Aminosyrer er en stor klasse av organiske forbindelser. Totalt sett er omtrent 270 til 280 forskjellige aminosyrer kjent. Proteinene i menneskekroppen dannes bare av 20 av disse aminosyrene.

Åtte aminosyrer er uunnværlige for det voksne mennesket – de omtales ofte som essensielle aminosyrer. Kroppen kan ikke produsere den av seg selv og må spise den: isoleucin, leucin, lysin, metionin, fenylalanin, treonin, tryptofan og valin. De betingede uunnværlige (semi-essensielle) aminosyrene arginin, cystein, glutamin, histidin og tyrosin inntar en spesiell stilling: kroppen kan produsere dem, men i visse situasjoner er denne mengden utilstrekkelig. Dette kan være tilfelle for eksempel under vekst eller alvorlig skade. Det kan være at du trenger disse aminosyrene fra maten.

Den biologiske kvaliteten til et protein bestemmes av de essensielle aminosyrene det inneholder. Kvaliteten er jo høyere, desto mer nøyaktig er proteinproteinet og kroppsproteinet.

Imidlertid betyr ikke dette prinsippet at individuelle aminosyrer må tilføres i form av kosttilskudd:

Verdien på proteinet kan økes ved kombinasjon av forskjellige proteiner og dermed også aminosyrekilder. Således, med en linsesuppe med brød, overskrider den biologiske verdien av protein til og med den som kjøtt. Av denne grunn vil vegetarianere og til og med veganere med retter laget av korn, belgfrukter, poteter eller nøtter kunne absorbere nok protein av høy kvalitet.

Hvilke ingredienser er inkludert i aminosyreprodukter?

Aminosyreprodukter kommer som piller, kapsler, ampuller eller pulver. De kan inneholde en enkelt eller en blanding av flere aminosyrer. I kosttilskudd for idrettsutøvere er disse mest: glutamin, arginin, beta-alanin og BCAA. Sistnevnte står for forgrenede aminosyrer eller på tyske “forgrenede aminosyrer”. Disse tekniske begrepene skjuler de essensielle aminosyrene leucin, isoleucin og valine.

PRESSEKONTAKT

PM-International Norge AS
Inger Sverresson

Mustad Næringspark, Raufossvegen 40, bygn 121
N-2821 Gjøvik

Website: https://www.pm-international.com/no/
E-Mail : service@pm-international.no
Telefon: +47 62 35 70 70